Funnet drømmebåten?

Noen ganger snubler vi over salgsobjekter som treffer oss rett i hjertet. Du føler deg dratt mot det og vet av intuisjon at akkurat denne båten er din båt. Du får umiddelbart en følelse av at dere hører sammen og opplever et sterkt begjær etter å eie den og si at den er din med stolthet i stemmen. Du ser for deg solfylte dager med din kjære som drikker riesling og spiser reker på dekk mens barna bader og fisker. Lange seilaser til fremmede land og nye opplevelser, og kanskje dager med spenning og urolig sjø der du virkelig får testet dine evner som sjømann eller kvinne. Seilbåtdrømmen blir en klar visjon og du elsker tanken på å kunne legge til kai i det flotte fartøyet ditt og hente familien og vennene dine til en piknik på en tilfeldig øy i godværet. Lykken er til salgs, men har du råd til den?

Det finnes over 750 000 fritidsbåter i Norge og alt du trenger for å bli skipper på egen skute er båtførerprøven som koster i underkant av 2 000 kroner og løper over to dager. Hvis båten du drømmer om har en kjøllengde på over 15 meter må du ha fritidsbåtsertifikatet som består av et kurs med 120 undervisningstimer der du lærer om sikkerhet, navigasjon, regler til sjøs og slike ting. Da kan du være fører av fritidsbåt mellom 15 og 24 meter innenfor Norges grenser og ha ganske god peiling på hva du driver med. Kurset holdes av diverse aktører (kurssenter, sikkerhetssenter og lignende) i regi av sjøfartsdirektoratet og koster deg ikke mer enn ca. 16 000 kroner. Hvis du ønsker å ta med deg båten til utlandet må du ha et utvidelseskurs som heter D5LA og består av ytterligere 45 undervisningstimer. Alle kursene blir tilrettelagt for folk i arbeid og foregår på kveldstid én gang i uken. Dette er selvfølgelig også en veldig god anledning til å bli kjent med likesinnede mennesker som deler din interesse for havet og i tillegg bor i nærområdet.

Båtfolk

Båtfolk er alle slags mennesker. Du har alt fra de hardbarka fiskerne som kommer fra en lang linje med sjømenn til Andersen som suser forbi deg i sin cabincruiser med alle sine venner ombord. Det de alle har til felles er at de elsker frihetsfølelsen man får av å være på åpent hav, uten mobildekning og trafikkstøy, å puste den friske, salte sjøluften mens de kjenner vinden i fjeset. Det finnes ikke nok stressballer og yogatimer i verden til å roe ned kroppen like mye som en gyngende natt med dyp og sammenhengende deltasøvn på lugaren. Kanskje det er derfor båtfolk alltid er så blide? At de rett og slett bare er uthvilte? Sjøfolk lever i et helt eget miljø, med legendariske historier og interne vitser du kun forstår hvis du kan faguttrykkene. De kjenner naturen fra havet og kan spå været utfra hvor høyt eller lavt fuglene flyr, og de kjenner til en hel del fantastiske steder langt utenfor allfarvei. Det finnes flere hundre storslagne steder langs Norges kyst som oppleves best fra båt, for eksempel Trollfjorden og Raftsundet i Nordland, som på det aller trangeste bare er 100 meter bredt og omgitt av stupbratte fjell på begge sider. Eller Trolltunga, Preikestolen og Kjerag med perspektiv fra havet og oppover, uten kø og turister. Øykommunen Hvaler er for mange nordmenn et populært feriested på sommerstid på grunn av skjærgårdsidyll, nærhet til Sverige og late dager i solsteken. En artig sommeraktivitet på Hvaler er øyhopping, der en ferge tar deg med til de forskjellige øyene og lar deg utforske en stund før turen går videre til neste øy. Med din egen seilbåt kan du øyhoppe akkurat dit du vil og bli der til du selv føler for å dra videre uten å tenke på rutetider og andre passasjerer.

Finansiering av drømmebåten

Dessverre er ikke alle en del av den ene prosenten som kan kjøpe hva de vil når de vil. De fleste av oss tjener så vidt nok til å legge til side noen tusenlapper i måneden og etter lang, lang tid greier vi kanskje å spare opp nok til å kjøpe oss det vi har lyst på, men om lang, lang tid er det ikke sikkert at drømmebåten fortsatt ligger ute til salgs, og kanskje uventede utgifter dukker opp underveis, slik ar sparepengene går til dette i stedet?

Det kan nok være veldig fristende å ta opp et forbrukslån med dårlige betingelser og høy rente hvis du virkelig vil ha noe. Plutselig sitter du med skjegget i postkassen og seilbåtdrømmen har blitt til et økonomisk mareritt du ikke klarer å våkne fra. Forbrukslån er ikke alltid så dumt, men det har fått et noe frynsete rykte opp gjennom årene. Dette kommer av at denne typen lån er mye enklere å få innvilget enn for eksempel et boliglån, derfor tar mange opp mer i lån enn de klarer å håndtere, og ender opp med å betale minimumsbeløpet hver måned for å holde lånet i sjakk, i stedet for å faktisk betale det ned.

Det finnes nok av feller å gå i når det kommer til å låne penger, så sjekk hvilke muligheter som finnes før du bestemmer deg, hvis det er veien du ønsker å gå. Bankene er alltid klare til å gi deg et tilbud, så blir det opp til deg å velge det som passer deg best. Med et realistisk syn på økonomien din vil du fort bli klok på om det vil være gunstig for deg å ta opp et båtlån, og hvilken type seilbåt som passer deg best med tanke på behov og komfort. Det er stor forskjell på båter som blir brukt til regatta og båter som blir brukt til å krysse verdenshavene. Noen foretrekker det primitive og har mer enn nok med en hengekøye å sove i, andre sørger for minst like høy standard som det de har hjemme. Hvis du kjøper en ny båt, skal du i utgangspunktet ikke ha noe å bekymre deg for, men hvis du kjøper brukt finnes det en hel rekke med ting du burde sjekke før du skriver kontrakt. Ting som CE-merking, om det eksisterer heftelser og hvordan båten kjennes ut på sjøen finner du lett ut av selv ved å sjekke Brønnøysundregisteret og teste ut båten i forskjellig vær, men det kan være lurt å alliere seg med fagfolk til å se over motoren og de forskjellige instrumentene.

Scandilån.com, Steinar Berger sier: «Hvis du har funnet ut hva du vil bruke sparepengene dine på før du har spart nok, så er det jo ingenting i veien for å bruke månedsbeløpet du vanligvis pleier å spare til å betale ned på et lån i stedet. På den måten får du flere år med drømmebåten enn du ville fått hvis du skulle vente til du hadde nok penger til å kjøpe den selv. Flere år med drømmebåten betyr flere minner, og det kan være vanskelig å la den drømmen forsvinne.»

Et positivt aspekt med å kjøpe båt er at de holder seg relativt godt i verdi i forhold til for eksempel bil, som bare synker og synker. En båt vil synke ca. 20 prosent det første året, og ca. 10 prosent de neste to-tre sesongene. Seilbåtene holder seg godt i verdi sammenlignet med andre båter, selvfølgelig med forutsetninger om godt vedlikehold, mens de som synker mest er de det selges flest av, nemlig skjærgårdsjeeper og landstedbåter. Andre faktorer som spiller inn er vær og konjunktursvingninger. I dårlige tider med høye drivstoffpriser vil ikke et bensinslukende fartsmonster være veldig lettsolgt, mens en seilbåt vil seile smertefritt igjennom.

Det perfekte båtlivet

Det finnes uendelig mange gode grunner til å søke havet. En stor interesse for hval, lidenskap for å fiske, å utforske kjente og ukjente farvann eller rett og slett bare for å gjøre naboen misunnelig. Uansett hva din grunn er vil du fort bli glad i samholdet og de forskjellige fargerike personlighetene du treffer på både i din egen marina og gjestemarinaene du besøker andre steder i Norge og verden. Jordomseiling forblir som regel en fjern barndomsdrøm som blir satt til side etter hvert som du blir eldre, men har du en seilbåt er du godt på vei. Å seile rundt i en båt er en fantastisk måte å reise på, og nesten garantert noe du ikke vil angre på. Det finnes utallige reiseruter rundt omkring i alle havene, og hva er vel bedre enn å oppleve verden fra seilbåten din, bare omringet av dine aller nærmeste, uten turister, køer og mas? Du kan ligge på dekk og nyte solsteken mens barna fisker og ler, overalt i verden. En båt gir deg virkelig inngangsbilletten til drømmeferien – både innenlands og i det store utland.