Gode tips for ferske fjellklatrere

Fjellklatring er en god fritidsaktivitet, men det krever at man har bygget en del muskelstyrke i hele kroppen, enten før man begynner med det, eller at man begynner med langsom tørrtrening i kunstige vegger, eller i slake heng ute i naturen. Litt bedre styrke, litt om litt, gjør at du langsomt bygger ut repertoaret ditt, samtidig som flere og flere muligheter for klatring åpner seg for deg.

Fjellklatring har et eget ranking-system som gir oss objektiv informasjon om hvor gode vi selv er, og hva vi klarer. Ruter har gjerne en tallkarakter, hvor ferskinger ikke burde begi seg ut på strekninger som har en høyere rangering enn 5. -Sekser og syverruter er derimot for den som har mer erfaring i klatring. Mange av de flotteste rutene er gjerne rangert som syverruter, noe som betyr at du som er ny har mye trening foran deg, men også at du kan se fram til mange flotte erfaringer og opplevelser.

Gradvis økning i utfordringen sørger for bedre klatring

Om du vil bli en bedre fjellklatrer så er dette som regel avhengig av innsatsen. Du blir bedre når du driver med fjellklatring oftere. En del av det å bli bedre er også å presse seg selv, så vel som at du ikke gir opp før kroppen din skriker stopp.

En viktig del av dette er også at du sørger for at du klatrer til du ikke klarer mer, og faller ned, ikke fordi du ikke gidder mer, men fordi armer og ben ikke lenger klarer å holde deg. Det er snakk om å ha en hard psyke, hvor kroppen ikke får diktere når det er nok. Det er nemlig den innstillingen som trengs for å fortelle kroppen at den må bygge seg selv opp.

Hva hjelper mot frykten for å falle?

De fleste fjellklatrere vil møte på dager hvor hodet ikke er helt med. Du titter ned for å se at bolter, trinser og karabinkroker er i orden, og for å se at ingen knuter går opp av seg selv, samtidig som du hele tiden må sjekke om sikrer holder øye med deg.

Dette er helt vanlig, men det er mulig å trene vekk deler av denne frykten, slik at du kan beholde fokus, også på dårlige dager. En viktig del av denne treningen er at du faller. Begynn gjerne med å falle litt der hvor det er ufarlig, slik at både du og sikrer vet at utstyret er i orden, og at alt holder. Bieffekten av fallingen er selvfølgelig at du venner deg til at det er i orden å falle.

Nøkkelen til å lykkes med klatringen er å utvikle god teknikk

Teknikk er noe som utvikles over tid, men også i samråd med andre erfarne klatrere, som kan kikke på, og gi deg tips som hjelper med utviklingen av en god klatreteknikk. En god klatreteknikk hjelper deg med å bevare kreftene, og øker utholdenheten din mer, enn det å trene ren utholdenhet.

Viktige elementer innen god teknikk for fjellklatring er din kontroll over din egen kropp. Hvilken muskel skal brukes til hvilket tidspunkt, hvilket balansepunkt skal brukes når du hviler litt i veggen, hvilken del av kroppen skal belastes for å klare neste kant eller neste pump?