Hvordan forbereder jeg meg til å løpe maraton?

Maraton er en av de største utfordringene som man kan legge ut på som løpet. Det hører også med til historien bak marathon at den første mannen som gjennomførte en maraton falt død om ved målet.

Det betyr at man burde trene seg opp betraktelig før man legger ut på en ordentlig maraton. Gjerne bygger løpere seg opp trinnvis, og tar lengre og lengre distanser, etter hvert som de utvikler teknikken sin, og finner den riktige løpestilen og farten, for faktisk å gjennomføre de overveldende 42 kilometerne.

De fleste vanlige mennesker beveger seg ikke så alt for mye lenger. De fleste av oss er ganske stolte når vi har klart å tilbakelegge en runde på fem kilometer i parken etter en halvtime, så det sier seg selv at dem som faktisk forsøker seg på maraton har utviklet en mer seriøs interesse i løping og friidrett enn de fleste andre.

Om du skulle være helt fersk, og prøver deg på en maraton, så finner du et fremragende eksempel på hvordan det kan ende her på sidene til NRK. Eksemplet viser forresten en ikke helt utrent mann. Journalisten i reportasjen sier han har for vane å jogge to ganger i uka, og gjerne legger ut på lengre runder, opp mot 20 kilometer. Et alt for ambisiøst tidsmål førte til at han likevel sprakk etter rundt 25 kilometer, og måtte begynne å gå, samtidig som han etter 30 kilometer har store smerter i bena, og viser sterke tegn på dehydrering. Det er en fortelling som illustrerer mange av de elementene som man må ta hensyn til om man vil løpe maraton.

Noen gode tips rundt forberedelser for lange løp:

Det første du kan sørge for, er at utstyret er i orden. Det betyr i første omgang at du har gode sko, som du er komfortabel med, og som kan holde deg gående over lange avstander. Dertil trenger du som vil gå langt også å ta med deg noe å drikke når du legger ut på lengre turer. En drikke-ryggsekk som holder noen liter med ekstra væske er derfor en god investering.

Når det kommer til tidsdisponering, teknikk og fart for maratonløp, så er det flere aspekter som burde nevnes. Tidsdisponeringen er kanskje det viktigste. Selv om du klarer å løpe 20 kilometer på to timer, betyr ikke dette at du klarer det dobbelte av avstanden på det dobbelte av tiden.

Her er det viktig å satse på en lavere fart, i alle fall i første omgang. De fleste vil ha problemer med å gå 42 kilometer i løpet av en dag, slik at det er lurt ta det hele ganske langsomt. Selv om du ellers løper kortere distanser, så kan den første forberedelsen for maratonløp være at du går en rute på 42 kilometer i rask marsjfart, noe som vil bety at du vil bruke 7 timer på å komme i mål

Om du klarer en langsom maraton ved første forsøk, så kan du begynne å utvikle teknikken. For å unngå slitasje i foten er det mange som velger en noe uvanlig løpestil når de legger ut på å bli gode i maraton. Stilen innebærer at du ikke ruller på foten, men forsøker å lande flatt med hele sålen, for så å støte fra med hele sålen. Det betyr at ankel og kne tar en større belastning, men det skåner foten til en viss grad.

Det å bli god nok til å takle en maraton er likevel noe som for de fleste krever en langvarig investering av tid. Det er ikke veldig utstyrsintensivt, men det krever dedikasjon, riktig kosthold, og en vilje til å bruke store deler av fritiden på løping.